6 Jenama Sardin Dan Mackerel Dalam Tin Disahkan Mengandungi Cacing


Kira-kira dua bulan yang lalu, dua jenama popular sardin tin TL Tan Lung dan TLC telah ditarik semula kerana didapati tercemar dengan cacing gelang.

Pada hari ini, Kementerian Kesihatan telah mengenal pasti lebih banyak jenama produk ikan yang diimport turut tercemar oleh cacing parasit yang sama.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini (28 Jun 2018), Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Seri Dr. Noor Hisham Abdullah berkata ,Kementerian Kesihatan telah memantau dengan teliti ikan import dalam tin (kedua-dua ikan sardin dan ikan mackerel) melalui Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan kementerian.


Mereka kini telah berjaya mengenal pasti enam sardin dan mackerel jenama yang lebih didapati tercemar oleh cacing.Jenama tersebut adalah sepert jenama CINTA,Sea Fresh dan HS brand.Bagi makeral tin tomato sos pulak adakah jenama The King Cup,Star Cup TC dan Boy Brand.

Kira-kira dua hari yang lalu, kementerian kesihatan mengeluarkan kenyataan bahawa mereka telah menemui cacing parasit dari Anisakis spp dalam tin sardin yang diimport dari China.Cacing ini juga dikenali sebagai cacing gelang!

Mereka mengatakan bahawa ia berbahaya kepada kesihatan kita kerana ia boleh menyebabkan masalah gastrousus seperti sakit perut, cirit-birit, mual dan muntah.


Namun begitu, anda tidak perlu panik dengan penemuan cacing gelang dalam produk-produk ini kerana menurut Dr Noor Hisham berkata, bahawa risiko kesihatan yang ditimbulkan oleh sardin dalam tin yang tercemar dan ikan kembung adalah "sangat rendah" kerana ianya akan mati apabila dimasak dengan betul.

"Kementerian telah mengambil tindakan terhadap syarikat yang terlibat dan telah mengarahkan produk itu ditarik balik dari pasaran," katanya.

Beliau juga menyatakan bahawa kementerian telah memulakan "Rampasan, Uji dan Lepas" Tindakan pada semua sardin dan mackerel tin yang diimport.

Untuk pengetahuan anda,"Rampasan, Uji dan Lepas"adalah tindakan di mana mereka akan mengambil sampel yang diimport untuk analisis sebelum melepaskan ianya ke pasaran sekali terbukti selamat.


Sebaliknya, Kementerian Kesihatan akan menjalankan pemeriksaan di semua kilang pengeluaran untuk memantau produk ikan tempatan dihasilkan dalam tin.

Dalam pada itu, jika anda mempunyai sebarang masalah atau aduan mengenai produk makanan anda, jangan teragak-agak untuk menghubungi Jabatan Kesihatan Negeri atau Pejabat Kesihatan Daerah yang terdekat.

Anda juga boleh menghantarnya aduan terus ke Kementerian Kesihatan melalui laman web atau Facebook mereka, atau halaman Facebook Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan Kementerian.