Awas! Sardin Dalam Tin Diimport ke Malaysia Dari China Ditemui Mempunyai Cacing


Sardin dalam tin adalah sebahagian penting daripada isi rumah yang wajib ada dikalangan pengguna di Malaysia. Disebabkan sardin dalam tin ini sangat berguna dimasa pertengahan bulan sebelum menunggu kemasukkan gaji sudah pasti ianya menjadi pilihan utama para pengguna.

Sekiranya sardin dalam tin ini menjadi makanan utama dalam rancangan makan, anda mungkin patut menghindari penggunaanya pada masa ini kerana menurut Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia (MAQIS) pihaknya baru sahaja menemui cacing berbahaya dalam sampel yang dibawa dari China melalui Kontena Butterworth Utara Terminal (NBCT) di Pulau Pinang pada 14 Mei 2018.

Menurut laporan dari The Malay Mail,cacing ini amat berbahaya kepada kesihatan kita kerana ia boleh menyebabkan wabak penyakit anisakiasis di Malaysia.


Menurut MAQIS Ketua Pengarahnya, Datuk Mokhtarud-din Husain, mereka mendapati cacing melalui pemeriksaan fizikal dan pensampelan dijalankan ke atas beberapa tin sardin yang tiba.

Kedua-dua tin sardin berkenaan,mempunyai anggaran berat 36.720 kg dan bernilai kira-kira RM200,000.

Mujurlah, dalam satu kenyataan yang dikeluarkan semalam (26 Jun 2018), Mokhtard-din berkata kesemua kontena yang berisi sardin ini telah ditahan.

Anda mungkin tertanya-tanya, apakah penyakit anisakiasis ini dan di mana asalnya?

Mokhtard-din menjelaskan bahawa cacing ini berasal dari genus Anisakis spp, yang menyebabkan penyakit anisakiasis, penyakit parasit dan "zoonotik" yang dibawa oleh ikan inbred. Oleh itu, jika kita mengambil makanan seperti ikan mentah atau ikan separuh masak yang dijangkiti Anisakis parasit spp, kita cenderung untuk menghidap penyakit anisakiasis itu.

Disebabkan itulah kita tidak digalakkan untuk memakan ikan mentah.

Cacing ini sangat berbahaya kerana ia akan menyerang sistem gastrousus kita seperti perut dan usus kita. Ia juga akan menyebabkan gejala seperti sakit perut,cirit-birit,loya dan muntah.


Sebaliknya, pengimport ini telah melakukan jenayah serius di bawah Seksyen 14 Kuarantin Malaysia dan Akta Perkhidmatan Pemeriksaan 2011, seperti yang dijelaskan oleh Mokhtarud-din.

Walau bagaimanapun, kes ini sedang disiasat untuk tindakan lanjut.