Pekerja Asing Digari Dan Ditahan 5 Jam Tanpa Diberikan Minuman


Baru-baru ini, kerajaan Pakatan Harapan baru mengumumkan bahawa majikan yang mengupah pekerja asing secara tidak sah akan dijejaki dan didakwa kerana melanggar undang-undang.

Mereka juga membuat keputusan untuk menghentikan program pengambilan semula dengan harapan dapat memberi peluang kepada pekerja haram untuk mendapatkan permit kerja yang sah.

Walau bagaimanapun, proses ini telah dilaporkan menjadi tidak adil bagi pekerja yang ditahan.

Kejadian ini dilaporkan berlaku semasa polis melakukan serbuan imigresen pada hari Ahad lalu
(1 Jun).

Lynn Townley mengatakan bahawa pembantu Filipinanya mempunyai salinan pasport dan gambar visa dengannya semasa dia digari dan ditahan di Kompleks Beli Belah Kotaraya di Kuala Lumpur bersama 300 orang lagi yang lain.

"Tetapi mereka bukannya memeriksa dokumen itu, mereka memunggah semua orang ke dalam bas seperti haiwan dan membuat mereka menunggu tanpa air selama lima jam," katanya.

Menurut Townley, FMT melaporkan bahawa pembantu Filipina itu telah digari kepada 10 pekerja lain yang didakwa secara haram , dan perlu pergi ke bilik air bersama sebagai satu kumpulan. 

Para pekerja dibawa ke Jabatan Imigresen Malaysia di Putrajaya, di mana beberapa majikan mereka sedang menunggu.

Majikan ini mempunyai dokumen asal dengan mereka sebagai bukti bahawa pekerja mereka sah, dan bersedia untuk berbicara dengan pegawai.


"Pembantu saya telah bekerja untuk saya selama 10 tahun, sentiasa mematuhi undang-undang dan jenis menjaga anggota masyarakat TTDI kami," kata Townley.

"Dia dibebaskan dengan kesan lebam pada pergelangan tangannya akibat digari dan kesan penanda pada tangannya ditandai seperti penjenayah.

"Saya memahami keperluan untuk memeriksa dokumen dan ketat ke atas pekerja tanpa izin, tetapi proses ini adalah benar-benar tidak perlu dan terlampau kejam. "


Gambar yang dimuat naiknya menjadi tular di media sosial, rata-rata netizen mempersoalkan ianya tidak sepatutnya berlaku.

Charles Santiago, Ahli Parlimen Klang dalam satu kenyataan hari ini (3 Julai) bahawa kejadian itu "tidak mengganggu", dan menambah bahawa penderaan yang dilakukan oleh pegawai imigresen itu adalah "keterlaluan dan tidak dapat diterima sepenuhnya".

Beliau kemudian meminta jabatan itu untuk membuat prosedur operasi piawai (SOP) mengenai serbuan imigresen awam.


"Dan jika SOP tidak boleh didedahkan kepada umum, serbuan itu mesti dihentikan untuk mencegah penyalahgunaan pekerja asing, katanya.

"Pegawai imigresen tidak boleh memperlakukan pekerja asing seperti haiwan, walaupun mereka tidak berdokumen, kerana pekerja ini adalah mangsa sistem yang ada di negara ini."

Santiago juga mencadangkan kepada Menteri Dalam Negeri Muhyiddin Yassin untuk bertindak atas perkara itu, dengan mengatakan bahawa ada sesuatu yang perlu dilakukan mengenai pembekalan pekerja asing di sumbernya, rasuah dalam kementerian dan pengeluaran permit baru.

Beliau menasihatkan Muhyiddin untuk menubuhkan sebuah suruhanjaya khas untuk mengkaji pengurusan pekerja asing di negara ini, sambil menambah bahawa ini sudah lama tertangguh.
Walaupun pekerja-pekerja ini haram, mereka masih manusia dan patut diperlakukan dengan baik.